onsdag 12 december 2012

Share house

Jag bor då alltså i ett så kallat share house boende och det är precis som det låter,jag delar boende med andra.Antar att det är samma som när man bor i studentkorridor i Sverige.Fast här är det både studenter och icke-studerande som bor så.De som vill bo lite billigare helt enkelt.Under hela min tid i Japan har jag bott så,fast på två olika ställen och hyrt av två olika företag.Innan bodde jag på ett ganska stort share house i Saitama perfekturen(ganska nära Tokyo gränsen dock).Var kanske runt 100 pers som bodde där och i början var det toppen,eftersom man inte kände så många och framförallt inga japaner.

Mycket härligt häng nere i stora köket/matsalen och många fester plus utflyckter.Men ah,till slut gick det mig lite på nerverna att bo så många så tätt ihop.Så är det ju inte så kul om det finns folk man helst undviker att träffa på.Hur man än gör så stöter man på dem i alla fall.

Nu var det så att jag kom in på min nuvarande skola och fick pendla totallt ca 4 timmar per dag och det gick bara inte så jag letade efter ett annat boende och det är här jag bor nu.Det är faktiskt en tvåplans villa vars ägare hyr ut till företaget vi hyr av.Totallt finns det 6 ganska stora sovrum,två toaletter och ett duschrum.Köket,tvättstugan och vardagsrummet sitter ihop och från vardagsrummet kommer man ut till uteplatsen där också tvättställningen finns.Det finns en liten trädgård men det finns ingen gräsmatta och jag gillar inte att vara där för man ser in till de som bor på nedervåningen.(alla väggar som vätter mot trädgården är av glas.) Då föredrar jag utsikten från mitt rum,plus att jag kan plocka av persimon frukten från trädet utanför när det är säsong.(Vilket jag gjorde så gott jag kunde...kokade dock sylt på det lilla jag fick ihop.)

Tänkte lägga upp bilder i helgen kanske.Nu är det kväll och mörkt och kallt så nu känns det inget kul att gå runt och fota.

Mitt nuvarande boende är rätt toppen om man jämför med det andra...men jag längtar verkligen efter ett eget boende jag inte behöver dela med någon annan än pojkvännen.Får försöka kämpa på och om jag har tur kanske jag kan flytta i februari eller början på mars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar