onsdag 5 december 2012

Om min skola del 1

Tänkte berätta lite om hur en vanlig skolvecka ser ut för mig. :)
Till att börja med så går jag oftast till och från skolan,totallt ca 1.5 timmer per dag.Undantag är när det regnar eller om jag har något inbokat efter skolan.Alla lektioner är 90 minuter långa och vi har 10 minuters rast mellan dem.Lunchen är 1 timme,mellan 12:20 och 13:20.

Måndag
På måndagar har jag bara japanska.På schemat står det ett långt fint krångligt ord men i slutändan är det  bara vanlig japanska.Mest har vi hållit på med förberedande för JLPT (Japanese Language Proficency Test) nivå 1 som också är den svåraste av 5 nivåer.N2 och N1 är de som för det mesta behövs om man vill jobba i Japan.Dessutom går jag bara fram till lunch så efter skolan passar jag på att gå till banken eller posten eller gör andra ärenden som behöver göras på veckodagar.

Tisdag
Börjar med marknadsföring och vi pratar just nu mest om olika sätt att placera varor i en butik.Vi pratar också en hel del om hur man driver en butik.Andra lektionen är manuell kassaräkning eller vad kallade jag det  i tidigare inlägg? Men den lektionen går kortfattat ut på att vi tränar på att räkna ut räntor,kontrollräkna kassaböcker med mera...man kan väl säga att det är en mattelektion med matte som man faktiskt ska använda i verkliga livet.
Efter lunch har vi databokföring och det är som det låter,att vi lär oss bokföra med ett bokföringsprogram på dator och sedan går vi in och kollar uppgifter för att kontrollera att vi bokfört rätt.Till sist har vi Excel där syftet är att både lära sig använda excel och kunna klara av MOS (microsoft office specalist) prov.

Onsdag
Har inte första timmen egentligen men jag brukar gå till skolan i alla fall och sitta i klassrummet och jobba innan jag börjar.Oftast sitter jag med det vi ska ha på andra timmen,ekonomiska teorier kan vi kalla den lektionen för.Vi går igenom skola ekonomers teorier och jämför med artiklar ur Japans största ekonomiska tidning,Nikkei.På eftermiddagen väntar ännu en dubbeltimme i japanska.Vi har mest läsning och lyssning på onsdagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar