torsdag 6 december 2012

Om min skola del 2

Torsdag
Börjar dagen med business English conversation.Om man hängde med under högstadiet så klarar man av det utan problem.Jag har egentligen ganska tråkigt trots att jag mest hjälper läraren.Tyvärr kunde jag inte byta bort kursen.Andra timmen är career guidance och ska syfta till att hjälpa oss söka jobb i Japan.Vi går igenom saker att tänka på på en intervju,pratar om CV och läser en hel del dagstidningar samt går igenom prov som man kanske måste skriva om man vill börja på ett visst företag.(Japp du kanske måste skriva ett prov som påminner lite om Högskoleprovet kryddat med allmänbildning för att ens kunna söka till vissa företag.)
Efter lunch är det äntligen dags för vanlig bokföring,dubbeltimme.Jag gillar bokföring,även fast jag inte är så duktig.Läraren är rätt charmig också.Han är en bit över 60 och lite virrig av sig.Men han är faktiskt jättebra på att lära ut.

Fredag
Har egentligen inga förmiddagslektioner på fredagar men jag går till skolan ändå och pluggar på sånt som jag känner att jag behöver plugga på.Efter lunch har vi Word,med fokus på MOS prov här också.
Sista timmen har vi skatteräkning för lön.Den timmen är väldigt jobbig....

De flesta vardagar går jag hem och lagar mat och pluggar/softar eller så jobbar jag.
Jag har precis börjat jobba extra på en yakitoria...en restaurang där man beställer små spett med grillat kött.Mat menyn går väl an och lärar sig men dryckes menyn är ett rent helvete...den har bland annat säkert 20 olika softers shochu som är en Japansk sprittyp...alla namnen är en stor djungel av kanjis...namnet på en sort är till och med kinesiskt från början.Tanken är att jag ska jobba där tills jag går ut skolan i mars nästa år och inte längre hoppas jag.Men men det återstår tyvärr och se.
 På helgerna handlar jag mat,städar och tvättar och pluggar lite.Brukar ringa hem till Sverige varje vecka också...ibland är Japan långt bort.

Ja och så hänger jag med herr H typ hela tiden också.Han har börjat bli lite mer seriös med sina engelska studier...ska se om jag kan få in honom på svenska också. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar