måndag 3 december 2012

Mitt i julstressen

Jaha,medan de flesta andra sitter och fixar med sina bloggjulkalendrar så fick jag för mig att jag skulle börja blogga igen.Har i och för sig varit sugen i ungefär en månad nu men jag tvekade inför om jag skulle fortsätta på blogger eller gå över till en annan bloggplattform.Det löste sig dock i och med att jag inte kan skapa någon ny blogg på en svensk bloggsida härifrån Japan verkar det som.Men jag valde ändå till sist att separera från den gamla bloggen.Den kan fungera som ett arkiv över min första tid i Japan men ah,känner ingen lust till att skriva på den,snarare bara prestationsångest.Så trots att det är december så har jag redan börjat på en ny kula.Vi får se hur tätt det blir med uppdateringar och hur mycket bilder det blir och så.

Till att börja med kan jag ju ta och presentera mig lite närmare.Jag heter alltså Emma och kommer från Västerås.Jag gick ut hotell och restaurangprogrammet från Wennströmska gymnasiet 2007 och efter det pluggade jag engelska en termin på Uppsala universitet.Från våren till hösten så jobbade jag som kock på en golfrestaurang men var i stort sett arbetslös över vintern.Ungefär mitt i allt jobbsökande kände jag att jag ville bort,bort,bort från Sverige.Passa på medan man har orken och intresset.Jag bestämde mig för att åka till Japan tillsammans med en barndomskompis.Vi la upp det så att vi skulle åka följande höst (2009)efter att först ha jobbat ihop lite pengar till reskassan.Det var en lång sommar mindes jag.Men det var väldigt grymt när man väl fick åka,även om det var lite ledset också.Sedan pluggade vi japanska i ett halvår och vi hade skitkul.Min kompis valde att åka hem och jag stannade kvar.

Här sitter jag fortfarande,fast jag har hunnit byta både bostad,skola och pojkvän sedan dess.Jag bor i ett såkallat sharehouse,tänk studentkorridor fast för folk som jobbar också.(Folk som vill bo billigt.)Det här är ganska litet,en vanlig villa där alla sovrummen har egna lås.Totallt finns det 6 rum och det går att bo två i varje rum om man vill det.Pluggar gör jag på en slags folkhögskola.(Svårt att översätta det på annat sätt.) Det jag pluggar är internationell business med främst japansk inriktning,på japanska.(hjälp!) Jag går ut i vår så just nu söker jag visumberättigande jobb men det går sådär.Känns hårt att göra det parallellt med skolan.Men jag kan i värsta fall förlänga mitt visum ett år till så jag kan fortsätta jobbsöka.

Det var väl det mest grundläggande om mig för tillfället...ställ gärna frågor om det är något ni tycker jag har missat.

Nu ska jag dricka te med herr H.

Ha det gott


4 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg Emma! Superbra namn oxå tycker jag :) Tänkte bara fråga, vad är det du jobbar med?
    Jag längtar tillbaka till att träffa er igen!!
    Massa kramar! /Sabina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev så förvånad över att ha fått en kommentar! Och rörd! Det är min första! XD

      Tack så mycket! Jag ska kämpa med att hålla igång den!
      Ah jag jobbar lite extra på en izakaya för tillfället men jag måste nog byta ställe...dels funkar det inte för mig när det blir för mycket att göra,dels är det för jobbigt med tobaksröken.Bläh.

      Hoppas vi kan ses snart igen! Vore fint att samla alla igen. :)

      Kram kram!

      Radera
    2. Men då! Vad folk e dåliga på att kommentera :P
      Shit alltså izakaya, läskigt :S Men läste att du ska försöka bli lärare, det tror jag du skulle passa som, om du nu inte blir kock ;) Jag håller faktiskt på att jobbar på mina matlagning och bak- skills :) Idag gjorde jag dammsugare för första gången! Blev nomnom!!

      Ja det vore jättekul om typ hela gänget kunde ha en reunion ! fast det är väl typ omöjligt :P Men några stycken kan man kanske få ihop:)

      Radera
    3. Ja det är lite glest med kommentarer...har funderat på om det är för att bloggen är för tråkig kanske? Eller bara för jobbigt att skriva något kanske? :P

      Ah det är ganska läskigt,särskilt på fredagar då det är mycket.Då är jag rädd på riktigt! :O

      Tack så mycket!
      Hoppas på att kunna bli en bra lärare! Kock-jobb får jag inga visum för tyvärr!

      Där ser man! Det är ju intresset som är det viktigaste...att man lagar sånt man gillar. :)
      Sweet! Hembakat är alltid speciellt (Ugn...ugn T_T )

      Tyvärr är det väl så men man kan ju försöka lägga upp långt i förväg så folk kan planera in det...då kanske man kan fi ihop flera?

      Radera