söndag 3 mars 2013

Avslutning!

Jaha,min avslutning vad i fredags.Jag var fotrtfarande hes och småförkyld så det drog ner peppen lite.För att inte tala om mensvärk från helvetet verkligen.Det var lite jobbigt där mitt på dagen.

Morgonen började som vanligt,fast jag drog i mig en kopp honungste direkt efter att klockan ringde och det fick igång både mig och halsen.Mornarna är helt klar värst när man är förkyld.Som att starta en motor som stått oanvänd hela vintern.Men men,pussa Hikaru hej då och kasta i mig lite frukost och en snabbdusch senare var kostymen på och jag var på väg.Såg kanske lite konstigt ut då jag hade på mig min vanliga vinterjacka över kostymen för jag ville inte förvärra min snuva.

Det var lättare än jag trodde att hitta till hotellet vi skulle vara på.(Hotel Rapport Senjukaku) För ovanlighetens skull hade en hel del folk redan samlats i lobbyn och väntade.Efter att jag tagit min närvaro och lämnat in jackan så småpratade jag med de andra svenskarna innan vi gick upp.

Allt var ganska strikt.Det är klart,de bestämda platserna tex behövdes för att kunna ropa alla namn i ordning och dela ut diplomen.Vi hade en genomgång av hur vi skulle gå och hur vi skulle buga och ta emot diplomen.Plus att där mitt i alltihop fick jag reda på att jag skulle få ett extra diplom för att jag studerat så flitigt.(Det var en fin bläckpenna och ett pappersdiplom.) Plus tal av rektor samt av en man som jobbar på vad som kan liknas vid en japansk motsvarighet till arbetsförmedlingen.Sedan höll två elever tal också.En första årselev samt en kille från min klass.En liten bit kanske de själva fått lägga in men mest verkade det som att de läste färdiga tal.

Efter ceremonin så skulle vi ha "fest" med lunchbuffé i rummet intill.På japanskt vis så skålade vi i öl (eller i te för de som inte drack.) Det fanns faktiskt lite allt möjligt gott på buffén men jag åt inte så mycket och förutom lite öl som jag drack vid skålen så höll jag mig på te.Kändes bäst så.Massa mat,prat och fotograferande senare så trollade Wille för oss och så vart det till och med bingo.Wille vann första pris,en dual tablet.Jag vann också,ett stitch pennset med pennfodral till.Lyckat eftersom jag gillar stitch.När allt var slut så ställde vi oss i en ring och klappade händerna.Tydligen en japansk sed att avsluta fester så.

Lite oväntat så drog en ad de yngre lärarna ihop ett gäng till karaoke.Jag följde med också men jag sjöng bara en sång och efter det fick jag vara ifred.Av de 18 pers vi blev på karaoken så rökte en hel del så det var lite jobbigt för min hals.Men jag tröstade mig med citronsaft så det kändes okej.Wille trollade en massa för folk som inte sjöng.(Några störde sig på det,de ville väl att man skulle lyssna när de sjöng.) Vi var säkert över tre timmar på karaokestället.Till på köpet så insisterade en lärare på att alla elever betalalde 1000 yen var och sen stod han för resten.Känns fel när de gör så men det går inte att göra något åt,bara tacka väldigt artigt.Eftersom det var lagom dags för kvällsmat när karaoken var över så blev det izakaya(pub) också.Davids fru kom och senare slöt Hikaru upp också när han slutat jobbet.Det var ett mysigt ställe faktiskt men det gick inte att säga så mycket mer än att det var en billig japansk izakaya(pub).Även på det här stället blev det så att en lärare betalde merparten och vi stod för 1000 yen var.Kändes ännu hemskare..

Under tiden vi var därinne så började det att regna så det blev blött på hemvägen.Haha kunde inte låta bli.Egentligen letade Hikaru och jag lite efter någon restaurang så Hikaru kunde äta lite mera,han kom senare så han missade en del av maten.Men vädret gjorde att vi åkte hem och köpte med oss lite lätt mat från family mart (convenience store).

Även om jag måste hålla med om att jag var trött så kändes det konstigt att vara nerkrupen i sängen redan innan klockan tio på kvällen och slötitta på tv.Men det var en bra dag trots snuva,mensvärk och regn.

Nu väntar lite ovisshet innan jag kan slappna av och ägna mig åt studier igen.(Hoppas vi)






























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar