måndag 4 mars 2013

Bli engelskalärare i Japan?

Jag har aldrig egentligen tänkt tanken på att bli lärare men det blir plötsligt en bra idé att överväga här i Japan.Till att börja med skulle jag vilja kunna få prova på att lära ut engelska så jag får erfarenheten som behöver finnas på mitt CV när det är dags för jobb jakten som stundar.Det ser ut att kunna vara lite knivigt att få det om man som jag inte har engelska som modersmål.Men å andra sidan är min engelska rätt bra om jag får säga det själv.Det gäller väl att träna upp att lära ut engelska och sedan vara ödmjuk och studera själv.

Det som lockar mest är väl egentligen möjligheten att kunna jobba i stort sett varsom helst i Japan.För som det ser ut nu så kommer jag efter att skolan är klar att söka jobb i Ibaraki.Jag kanske inte har nämnt det men Hikaru är utlånad till Tokyo kontoret till och med nästa år och förmodligen kommer han att flyttas tillbaka till Ibaraki nästa vår så då vill jag kunna följa efter senare.Tanken är också att han kommer några helger i månaden och hälsar på.Förhoppningsvis kanske jag kan åka till honom ibland också.Men tillbaka till ämnet! Helst skulle jag också vilja kunna landa ett jobb som ALT (assistant language teacher) då åker man runt till skolor och assisterar lärare med deras lektioner.Lite som att vara en levande bandspelare misstänker jag men i alla fall.Det kanske inte är så hög lön men man får jobba dagtid och ofta kan de sponsra visum också.Kan jag dessutom bo med Hikaru och hans familj så har jag nog ändå möjlighet att lägga undan pengar."Hej jag vill betala av min CSN skuld så fort jag kan tack!"

Det kan vara ett tips till den som funderar på att åka till Japan att tänka till i förväg.Tex så bör man ha gått ut universitet och jag skulle nog också tipsa om att skaffa erfarenhet av att jobba som engelska lärare.Sedan så långt det är möjligt,plugga japanska innan man åker till Japan,för då kan man maxa det man kan få ut av språkskolan.Se till att vara flitig med pluggandet och om det går,jobba extra,gärna som engelska lärare då.Har du inte en universitetsexamen med engelska som huvudmål kan erfarenhet väga upp! En enkel google-sökning på engelska skolor eller en koll på www.gaijinpot.com är att rekommendera.På den sistnämnda finns en hel del annat matnyttigt också.

Till sist om man funderar på att plugga vidare i Japan; kolla upp skolor och utbildningar så långt i förväg du kan så du kan förbereda dig ordentligt inför inträdesproceduren.Och tänk på att många skolor börjar i april här i Japan så börja gärna i språkskola på våren så att du tajmar när du slutar den skolan med när andra skolor börjar.

Blev ett lite längre och seriösare inlägg än jag tänkt mig men hoppas det kan vara till nytta för någon i alla fall. (*^_^*)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar