torsdag 7 mars 2013

Torsdagste

Torsdagen var riktigt fin faktiskt för det blev en liten utflykt.Jag åkte till en station som heter Jiyugaoka och mötte upp Elin där.Hon hade blivit rekommenderad att besöka en tebutik med tillhörande tesalong.Den låg närmare stationen än jag kunnat ana.Ut genom spärrarna och första till vänster.Inte ens jag kunde gå vilse då!

Vi hade lite tid tills de skulle öppna så vi gick förbi ett Book Off och där hittade jag en bok med Japanska folksagor och en bilderbok med Kiki's Delivery Service.Bilderboken köpte jag till Hikaru så han kan komma igång med att läsa på engelska.Man får ta det lugnt i början.Tyvärr hittade jag ingen bok från A Game of Thrones serien men det får väl bli en annan gång.

När vi gått tillbaka till tebutiken så skrev vi upp oss på väntelistan till ett bord,väntetid ca 30 minuter till en timme.Vi undersökte tesortimentet noggrant tills vi kände oss lite törstiga.Fast då hamnade vi på en Kaldi Coffee Farm butik istället.Det är en kedja av importbutiker som dessutom säljer en del svenska varor som felix ketchup,lingonsylt,rödbetor och sånt.Plus att de bjuder på en liten kopp kaffe med dagens kaffe.Alltid mysigt att gå in och påta runt lite.Vore fint att få jobba extra på en av deras butiker.

Till slut var vi dock riktigt törstiga så det blev lite iste och risbollar från en konbini innan de äntligen hörde av sig så vi kunde gå och fika.De tog hand om våra jackor medan vi fikade också.Riktigt tjusigt ställe minsann! Vi föll båda för finger sandwiches med tea and dessert set till.Vi fick välja mellan två sorters smörgåsar,det blev rökt lax med cream cheese,valfritt te från hela deras sortiment samt mellan en hel del godsaker från en vagn.Jag föll pladask för bärtartlette.Färska bär! Allt var jättegott och det var riktigt trevligt,väl investerade 2100 yen (ca 140 svenska kronor).

Efter maten tog vi oss an den stora utmaningen,att bara köpa lite te.Det tog en bra stund det.Vi sniffade oss igenom en massa olika teer innan jag bestämde mig för Maroccan Mint,Geisha Blossom och Oriental Express Tea.Minns inte riktigt vad det kostade men man kan köpa från ett halvt hekto och uppåt och priserna verkade inte så mycket dyrare än min tebutik hemma i Sverige.Plus att vi fick lite service medan vi pratade en massa med personalen.Ja och så blev vi introducerade till vdn också som var förbi av en händelse.

När jag kom hem senare så softade jag lite innan jag tog itu med kvällsmaten.Hikaru hade önskat sig grönsasksoppa så det blev det också,fast jag slängde i lite tofu också.Vi firade 11 månader med det och så filmen Shallow Hal,tror den heter Min Stora Kärlek på svenska.Helt okej komedi måste jag säga.Bra avslut på en fin torsdag.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar