söndag 10 mars 2013

Söndagsdejt!

Det råkade bli så att Hikaru och jag hade en riktigt lång dejt ute i söndags.Det är inte så ofta vi gör sådant.Klart vi går ju ut och gör saker då och då men inte att vi är bort så där länge som det blev i söndags.

Till att börja med så åkte Hikaru till sitt företagsboende efter att vi ätit middag ute i lördagskväll med några från huset för han skulle ha baseballträning tidigt på söndagförmiddag.Så han var uppe bra mycket tidigare än vanligt på söndagen.Vi hade bestämt att vi skulle ses efter hans träning och gå på caféet som jag och Elin var på tidigare i veckan.Det innebar att jag inte kunde ligga och dra mig hur länge som helst heller den morgonen.Det blev en tvättmaskin och så lämnade jag iväg en av Hikarus kostymer på dry cleaning innan jag åkte till Jiyugaoka.Årets kanske blåsigaste dag hittills och jag väljer att ha kjol på mig.Bra jobbat där men det kändes lite extra fint  i alla fall.Över helgen så var det en liten värmebölja med över 20 grader varmt! Rätt najs även om det redan återgått till ungefärlig normaltemperatur.

Det var mycket folk i farten så Hikaru kom inte förräns halv ett och sedan dröjde det lite drygt trettio minuter tills de ringde och vi fick ett bord.Jag blev lite stressad av att så många gick in på caféet så jag bokade ett bord för två strax efter klockan tolv.Helt klart är det inget ställe man stressar på.Vi strosade omkring lite,bland annat i ett köpcentrum som låg ganska nära.Jag hittade en speciell sorts kakor på en Kaldi butik som Hikarus mamma bjöd oss på när vi var dit vid nyåret så vi köpte ett paket.Men sedan hittade vi en parkbänk som vi kunde mysa på medan vi väntade.

Till slut ringde de och vi kunde gå dit i alla fall.Vi valde båda brynt biff med potatisterrin och grönsaker.Till det så drack vi te,jag drack ett som hette Fruits Mountain Tea och Hikaru drack Sakura! Sakura! Tea.Mitt var ett svart te med frukt och bär i och Hikarus var ett grönt te med körsbärsblommor i.Till efterrätt åt jag bärpaj (igen!) och Hikaru åt chokladkaka.Vi hade det jättemysigt även om vi kunde lätt konstatera att vi var de yngsta där förutom ett barn som var där med sin mamma.Egentligen hade vi tänkt att köpa med oss te på hemvägen men det var en snubbe som aldrig blev klar så vi gav upp.Får bli en annan gång.

På tillbaka vägen så åkte vi förbi Hikarus station.Först skulle han köpa linser men han var tvungen att göra en ögonundersökning först så det tog lite längre tid än vi trott.Det var mycket stora flotta byggnader i det området som stationen låg i.Många märkesbutiker som Chanel och så.Jag bläddrade i två bilderböcker medan vi väntade.En om världens länder och deras flaggor (Sverige fanns med!) och så sagan om den hungriga tusenfotingen.

När det var klart med linserna så åkte vi buss till Hikarus boende.Han bor i ett boende ordnat av företaget han jobbar åt och det är lite som ett mellanting av share house och den typ av korridorsboende som vi har i Sverige.Han har ett eget rum och badrum men man kan bara använda toaletten.Dusch får han dela med hela huset.Förutom lite kläder och några böcker fanns det inte just något mer där.Han har ett litet kylskåp som är ikopplat bara för att det ska dra lite ström varje månad.
Just det,syftet med att vi åkte dit var för att Hikaru skulle hämta en till kostym.Sedan hade det blivit ganska kallt på eftermiddagen så han tog med sig en jeansjacka också.

Efter att vi kommit hem till vår station så åt vi på en liten italiensk bistro nära stationen.Vi tog ett share set där vi delade på plocktallrick,sallad samt en pizza och en pasta rätt.Till det drack vi lite sangria.Något som också slog mig var att vi pratat sjukt mycket under dagen.Klart att vi gör det varje dag men det kändes som att vi verkligen pratat massor om en massa olika saker.Väldigt mysigt.

Väl hemma blev det lite varmt gott te och medan jag ringde hem till mamma och pappa så tog Hikaru en tupplur.Och helt plötsligt så var dagen och helgen slut! Mycket fin helg var det och så fick vi ju fira vår elva månadersdag riktigt fint.



















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar