onsdag 11 september 2013

Gosedjursresa


Låter det som något konstigt? Jo det tyckte jag också innan jag förstod vad det var som pågick.Först trodde jag att det handlade om folk som tog med sig gosedjur när de reser och tar bilder med dem. Det har i och för sig varit populärt länge så jag fattade inte först varför det togs upp som något som slagit igenom.

 Det handlar om en uppgradering helt enkelt. Folk som av en eller annan anledning inte kan åka på resa själva kan mot betalning skicka iväg singa gosedjur på resa och få den fotodokumenterad. Anledningar till att folk gör det är till exempel att de inte har tid att resa själva, inte har råd att resa själva eller på grund av att de sitter i rullstol inte kan ta sig till vissa platser. Det sistnämnda är ett vanligt problem härborta i och med att Japan är i många fall dåligt anpassat för rullstolsbundna.

 Utöver det fanns det en mamma som skickade iväg sin sexårige sons nalle på resa och hade önskemål på bilder där nallen ”handlar” saker. Hon har använt bilderna till att uppmuntra sin son till att själv kunna gå och handla. Han hade faktiskt sagt efter att ha sett bilderna att ”om min nalle kan, så kan nog jag också!”. Det här i sig bottnar i att barn förväntas hjälpa till hemma och i synnerlighet hjälpa till med att handla. Vilket inte är konstigt i ett land där barn som går i första klass pendlar (buss och tåg)själva till skolan.

 Tjänsten kostar 3700 yen, ca 240 kronor och då får man en serie bilder samt en liten souvernir om jag förstod det rätt. Ett krav är att gosedjuret får inte vara megastort.

Även om tjänsten kanske låter lite skum så är det faktiskt ganska kul att ta med ett litet gosedjur och fota på olika platser. Om man nu kommer ihåg att ta med sig ett förstås....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar