onsdag 4 september 2013

En liten utmaning avklarad

Igår for jag som bekant till Machida för att leta reda på den där boken som jag behövde. Började inte bra på bokhandeln där heller. Orkade inte boka boken heller. Har inte tid att vänta två veckor på boken.Gick vidare till Tokyu Hands för att spana in deras rea. Tokyu Hands är en alltiallo-butik där man kan köpa det mesta. Framförallt är de välsorterade på pyssel, hobby och gör-det-själv saker. Jag går mest dit för pyssel-tillbehör. Jag köpte på mig massor med klistermärken och då i stort sett alla bläckpennor som jag använde förra terminen är tomma på bläck, en drös med nya pennor. Spanade även lite efter det som jag tänkt ut till Hikarus födelsedagspresent men hittade inget som passade.

Nästa ställe som jag dök in på var Village Vanguard (Tror jag det som?) Det är kuriosa butik som har mest roliga saker, som tex ett set med serveringsskålar som bildar de japanska huvudöarna. Jag spanade in Super Mario klistermärken och ett scrap book album men det är ingen brådska ännu då jag inte har valt ut bilderna än. Det börjar bli dags att sätta sig och jobba med nästa album tänkte jag nämligen.  Den här gången tänkte jag jobba med det pö om pö så man slipper stressa. :)

Till sist kom jag fram till min utmaning; biblioteket. Det skiljer sig väl inte egentligen någonting från att gå på bibliotek i Sverige faktiskt. Det var väl det att det blivit lite av en "läskig grej" helt enkelt. Allt är på japanska och all information är på japanska liksom, man känner sig väldigt liten utav det. Men jag knatade alltså dit och fixade ett kort utan problem. Inga krångliga regler var det heller.(Har broschyrer utifall att jag glömmer bort) Efter det kom väl den egentliga utmaningen; leta reda på boken som jag letade efter. Lyckades hitta sökdatorerna och spåra den till en hylla på 5:e våningen. Sedan var det svåra att hitta rätt hylla trots att jag hade nummer och tecken för hyllan. Saken är den att jag har lite svårt att förstå vad som räknas som bokstavsordning här. Måste ta och fråga någon om det faktiskt. Men efter lite om och men så hittade jag rätt hylla i alla fall och boken! I samma sektion fanns det en massa andra roliga böcker så jag lånade på mig en bok skriven och tecknad av en manga tecknare som är gift med en utländsk kille samt en bok för japaner som vill lära sig svenska. Det gick bra i utlåningsdisken också! Måste bara komma ihåg att ha egen påse med mig nästa gång.

Hikaru textade mig ungefär då jag lämnade bibblan. Han orkade inte vara kvar på jobbet så han gick tidigt och åkte förbi ett sjukhus. Tydligen var det inte på grund av något han ätit utan "en förkylning som går via magen". Han fick i alla fall lite medicin utskrivet och efter det åkte han hem till sig. Känns sådär då saken är den att han har inte så mycket saker där, inget riktigt täcke eller kudde och så. I och med det här så trodde jag dessutom att han skulle vara hemma som idag. Men han hade tydligen försökt åka till jobbet i morse. Det som stoppade honom var att magen krånglade. Nu är han på väg tillbaka till sig för att vila idag också. Han borde ha stannat kvar i sängen från början, särskilt som det ösregnar på grund av en tyfon. Nåja får väl se hur han känner sig senare.

Nu ska jag ta och göra lite mera nytta :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar