lördag 23 februari 2013

Hakone utflykt

Förföra veckan var jag ju iväg på en utflykt till Hakone och nu tänkte jag berätta lite mer om det.Jag åkte tillsammans med Hikaru och hans klasskamrater Irawan (indonesier) och Bjarni (isländare) samt deras flickvänner Ai och Mita.Vi började dock dagen med att bli försenade.Jag och Hikaru blev 10 minuter sena max p.g.a att Hikaru glömt sina vantar.Bjarni och Mita blev runt en halvtimme försenade.Men Irawan och Ai var inte det så vi fikade på ett café innan Bjarni och Mita kom.(Det gjorde jag ett kort inlägg om!)

När vi var klara att åka så visade det sig att de speciella tågbiljetterna til ltåget som går direkt till Hakone var slutsålda så vi åkte med vanligt tåg vilket också går men tar längre tid.Precis när jag trodde att vi var framme så skulle vi åka typ 40 minuter till med ett riktigt snigeltåg.Det är mer till för att njuta av naturen än för att komma fram effektivt.Runt klockan två kom vi till en station vars namn jag glömt men vi kunde i alla fall hitta en restaurang som serverade mat.Jag beställde oyakodon,kyckling och ägg i risskål.Skillnaden var att här var det speciella lokala ägg som användes och att det var riktigt sött.Jag hade svårt att få ner det så jag hade på lite soja vilket chockade alla omkring mig.Tydligen "får" man inte göra så.Men det blev ätbart.Efter maten promenerade vi till en botanisk trädgård,Hakone Botanical Garden of Wetlands.Jag fotade ganska mycket just där men det var jag ensam om.Medan vi gick emellan växthusen så föll det några snöflingor,stora som saltkorn kändes det som.Hikaru och jag kläckte en ideé till en bildserie där han poserar vänd mot kameran och alla andra i gruppen är påväg någon annanstans.Lite konstigt men jag kanske kan lägga upp det som ett eget sätt,det såg ganska kul ut att kolla på bilderna i följd.

Efter trädgården ville vi egentligen dricka kaffe men allt höll på att stänga ner då.(Klockan var ungefär 16:00)Men vi kunde i alla fall traska upp till en utkiksplats med fin utsikt.Vi kunde se sjön långt borta också.Tacksamt nog kunde vi åka rälsbuss ner till tågstationen.För även om det var sparsmakat med snö så var det kallt.

Innan kvällsmaten så shoppade jag och Hikaru omiyage,presenter både till oss själva och till lite annat folk.Bara en massa kakor och sånt,typiskt japanskt.De andra köpte inget alls verkar det som.Lite skumt resesällskap måste jag säga.Kvällsmaten var en liten besvikelse.Jag åt tempuradon har jag för mig men det smakade ingenting och tempuran var mjukt gummiseg.En gammal tant i blommig förkläde skötte serveringen.När det var fullt på alla bord och två killar kom in så satte hon dem bara vid ett bord där ett ungt par satt.Aldrig sett fyra så besvärade människor sitta vid samma bord.Killarna fick byta bord när ett annat blev ledigt dock.Tanten var flink med att plocka disk.Jag hann knappt svälja min misosoppa innan hon tog mina tallrikar.

För att avsluta kvällen extra fint så gick vi till ett hotell i närheten och badade onsen,varm källa.Man kan ofta bada onsen på hotell utan att behöva boka rum där.Det var så skönt att få sitta i varmt vatten!
När man badar varm källa i Japan så måste man av hygieniska skäl vara naken.Man tvättar sig noga innan man går ner i vattnet och sedan kan man bara njuta.Det fanns också utomhus pool så jag och Ai satte oss där och pratade.(Mita gillar inte attbara onsen så hon väntade i hotell lobbyn med Bjarni.) Vi satt sjukt länge,tydligen två timmar totallt.Killarna var i bar en timme och var oroliga över att vi satt och väntade på dem.Stackare.
Men på japanskt manér så köpte jag en flaska mjölk ur en automat och drack efter badet,sjukt gott måste jag säga.
Sedan var det dags att åka hem. (men först plockade jag på mig en broschyr om hotellet.)Vi fick inte åka direkt tåg hem heller så det tog sin tid.Några var inne på att göra något i Machida fram till sista tåget men Hikaru och jag var så trötta så vi åkte hem istället.













































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar