måndag 20 maj 2013

Golden Week i Ibaraki! Del 1








Jo som jag skrev tidigare så tillbringade Hikaru och jag större delen av GW i Ibaraki hos hans familj. Vi hade kunnat varit där ännu längre om jag inte hade haft skola tre dagar mitt i. Å andra sidan var det inte alls trångt på vare sig tåg eller buss på väg till skolan. Hikaru hade bara jobb en dag,på tisdagen. Medan jag var i skolan passade han på att spela en massa tv-spel.” När katten är borta dansar råttorna på borden” :P

 På torsdagen direkt efter skolan fick jag skynda mig hem. Vi skulle ta bussen som går från Tokyo station halv sju på kvällen och det såg ut att bli lite tajt om tid. Det blev ju inte bättre av att Hikaru inte packat någonting alls när jag kom hem. Visserligen var det mest saker som inte kunde packas förrän samma dag,men ändå. Nåja packade,böt om och åt en macka innan vi stack iväg. Naturligtvis så glömde vi en del saker,som torkade kantareller tex....Vi hade bestämt sedan tidigare att vi skulle laga middag i alla fall en av dagarna vi var där. Det löste sig ändå...

 Vi kom fram tidigare än beräknat till Tokyo station så vi hade egentligen haft tid till att äta middag eller liknande innan bussen skulle gå men Hikarus mamma skulle se till att det fanns mat åt oss när vi kom så vågade inte äta trots hemskt kurrande mage. Istället bunkrade vi upp med massa godis och dricka. Tre timmar är långt när man är hungrig, plus att det var hejdlös trafikstockning i och med att det var GW. Blev drygt en halvtimme sena. Under nästan hela tiden lyssnade vi på Little Charo’s Adventure- Lost in New York. Det är en saga på engelska som handlar om lilla valpen Charo från Tokyo som kommer bort i New York och hans strävan efter att komma tillbaka till sin husse i Tokyo. Berättelsen är till för folk,främst barn som lär sig engelska här, vilket Hikaru jobbar på. Den är sjukt söt så man behöver inte vara liten för att gilla den.

 Väl framme blev vi hämtade av Hikarus pappa och sedan fick vi äntligen äta nått annat än godis! Vi satt och småpratade med Hikarus mamma medan vi åt och sedan gick vi ganska snart och la oss, sjukt trötta som vi var. Det satt i till nästa dag,så vi var rätt lata på fredagen. Lång mysig dusch och rester av middagen till frukost. Sedan tog vi det lugnt ett tag och jag satt och klurade på vad vi skulle laga för mat på kvällen. Till sist kom vi fram till att göra ost och broccolipaj till förrätt,krämig laxgratäng till varmrätt och chokladtårta med jordgubbar till efterrätt. Ville passa på att använda deras mickro-ugn medan det gick!

 Först gav vi oss ut på jakt efter en gratängform men det var lättare sagt än gjort. Trots två besök på olika ”superbutiker” som i princip var som ICA MAXI eller Coop Forum,hittade vi ingen form. Inte så konstigt då folk inte egentligen använder ugn här men ändå! Nåja,eftersom morsdag var i nära antåg,det firades den 12:e maj i år här,så köpte vi en liten plastblomma till Hikarus mamma. Tydligen glömde båda sönerna bort hennes födelsedag i år plus att de aldrig firat morsdag någonsin. Att det blev en plastblomma beror på att de är ganska upptagna med sina jobb så det kändes taskigt att ge något som behöver tillsyn.

 Efter det kurrade det i magen så vi letade upp ett litet café i närheten. Jag åt en japansk husmansklassiker, Hayashi rice och Hikaru åt en vanlig dagens risskåls set. Hayashi rice är demi glace sås med nötkött och lök serverat på ris och på caféet vi var på även med omelett ovanpå. Mycket gott! Tänkte prova att laga det själv snart och i samband med det posta mer om det. Efter maten kom vårt kaffe,jag hade beställt en kall café mocha och Hikaru råkade beställa varmt kaffe med mjölk. Han som inte gillar varmt kaffe så mycket. Mätta och glada åkte vi till mataffären och handlade en massa jox till vår middag. Plus lite fika till eftermiddagen. Mums mums!

Började med maten i stort sett direkt när vi kom tillbaka och fikade medan det var lite att göra. Jag skickade upp Hikaru med lite fika till hans bror så de kunde sitta och snacka lite. Det gick rätt bra med att fixa maten. Först bakade vi tårtan så den kunde svalna och sedan gjorde vi pajen och däremellan fixades det med laxgratängen. Med vi så menar jag mig själv,men jag fick faktiskt lite hjälp av Hikaru också! Det drog ut lite på tiden med gratängen för den vägrade få fin färg ovanpå. Men gott blev det! Alla åt jättemycket. Det var bara jag som hade plats över till efterrätten. XD Vi satt länge och pratade med Hikarus föräldrar efter maten. Rätt skönt att de inte är så läskiga som man hört så mycket om att japanska föräldrar kan vara. Både mat och blomma blev uppskattat..en mycket lyckad kväll. ^^ . Rätt skönt att de inte är så läskiga som man hört så mycket om att japanska föräldrar kan vara. Både mat och blomma blev uppskattat.
Mega bra kväll!








 





 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar